Hvordan vælger du den rigtige mobile device til dine teknikere?

”Mobile Devices” er et vidt begreb der dækker over smartphones, tablets, hybride- og traditionelle laptops som serviceteknikeren har med på sit kundebesøg. Der er i dag et væld af muligheder, så hvordan vælger man den rigtige? Herunder vores bud på hvad du kunne tage med i dine overvejelser.

 

Er der brug for skærmplads & og hvor meget tekst afrapporteres der?

Liveasset APP’en kører reelt vældig fint på en smartphone, og det har sine fordele at holde sig til en device, teknikeren allerede har i brystlommen. Det øger nemlig gevaldigt sandsynligheden for at den bliver aktivt brugt under servicebesøget, da den er lige ved hånden. Registrering af arbejdstid, registrering af forbrugsvarer, indberetning af bilagsbilleder, kundeunderskrifter osv. gør hurtigt smartphonen til en ny naturlig del af teknikerens arbejdsrutine.

Omvendt kan skærmstørrelsen på en smartphone også føles lovlig lille, hvis man som tekniker skal læse specifikationer i en pdf-fil eller referere til en teknisk tegning. Her er en tablet et stærkt værktøj, da fordelene ved en ‘always-on’ touch device fastholdes, samtidig med at skærmbilledet viser alt i et behageligt stort format. Egenskaber der gør at mange teknikere sværger til deres tablets..

Sidst men ikke mindst er der der hybrid- og traditionelle laptops. Ulempen ved disse er at de først skal findes frem, klappes ud og startes op. Omvendt booter moderne laptops med SSD diske ultra hurtigt, og en laptop er i nogle tilfælde den eneste vej frem. Simpelthen fordi den bruges under servicebesøget til særlig målesoftware, installation af firmware på anlæg osv. Dertil er en laptop selvfølgelig meget mere rart at skrive på, hvis man afrapporterer meget tekst.

En unik feature ved Liveasset er at APP’en kan vandre på tværs af enheder. Dvs. teknikeren kan anvende sin smartphone på det ene servicebesøg, og en bærbar på det næste. Skal opleves ;).

Konklusion:

Erfaringen viser at kvaliteten af service bliver bedre med always-on enheder som smartphones/tablets. De indtastede data er af højere kvalitet og erindringen på informationer og reservedelsforbrug ligeledes højere. Årsagen er naturligvis at der kan indtastes med det samme og der ikke ventes til teknikeren er tilbage i bilen.Undersøg hvilke opgaver enheden skal løse i netop jeres virksomhed, og hvordan de bliver løst, gerne ved et besøg i ”marken”.

 

Hvor skal enheden bruges?

Enheden skal naturligvis være velegnet til anvendelse i det fysiske miljø hvori den fungerer. Skal den fx kunne anvendes udenfor, er der stor sandsynlighed for at den før eller siden bliver udsat for regnvand, og det alene kan være årsag til at kigge efter såkaldte rugged devices fra brands som fx ‘Zebra’. Er arbejdsmiljøet, fugtigt, varmt, støvet eller lignende overlever en consumer device ikke ret længe. Dertil har du måske den hårde vej erfaret hvor mange gange man kan tabe en consumer-smartphone på et betongulv – mellem nul og én gange. Omvendt er rugged devices droptestede, og kan udholde de fysiske strabadser.

Konklusion:

Hvis dine teknikeres nuværende smartphones holder længe og ser pæne ud når de hiver dem op af lommen (primært anvendes i kontorlignende omgivelser), kan i formodentlig roligt satse på consumer-devices til Liveasset. Ser de derimod lovlig brugte ud, og bliver hevet mere op af værktøjskassen end skjortelommen, skal i næsten med sikkerhed kigge efter rugged devices.

 

Hvad med omkostningerne?

Omkostningerne til anskaffelse af udstyr kan være et issue. Reelt set kører Liveasset fint på en Android device til 1.000 kr. Men vær opmærksom på at man på et konkurrencepræget område som elektronik, ofte får hvad man betaler for.

Særligt skærmens kvalitet har noget at sige ift. læsbarheden i dagslys. Og touch følsomheden på skærmen af en billig device, kan fx også give problemer når man skal modtage kundeunderskrifter på skærmen.

Tænk også over omkostningerne forbundet med udskiftning. Apple iOS tilhører den absolut dyreste kategori af devices, og de kan ikke undgå at blive tabt og kræve udskiftning. Også selvom man passer på, beskytter og pakker enhederne ind. Vi ser dog en god tendens hvor serviceteknikerne ofte er meget begejstrede for den nye teknologi og passer godt på enhederne. Vores kunder rapporterer for de flestes vedkommende at omkostninger til udskiftning er mindre end budgetteret. Dertil er Android styresystemet en smule mere fleksibelt til Liveasset og andre forretningssystemer. Dette er en af årsagerne til at Android baserede enheder i Norden er det mest udbredte til servicebrug.

Konklusion:

Gå efter produkter i mellemste prisniveau. Der får man generelt mest for pengene (god skærm, og processor giver teknikeren en flydende responsiv oplevelse). Android-enheder fås i mange skærmstørrelser og prisklasser, og man kan i Android fx anvende touch tastaturer med unikke features som er en fordel i servicesammehæng.

 

Din virksomheds image

Serviceteknikere står jo i første linje og er virksomhedens ansigt udadtil. De repræsenterer en legemliggørelse af den udførte service og af virksomhedens brand. Det samme gør deres udstyr.  I rigtig mange undersøgelser omkring servicekvalitet dvs. den oplevede service vs. den forventede fremhæves netop de synlige elementer af service som vigtige. Det gælder f.eks. serviceteknikerens fremtoning og sprog, servicebilernes udseende men også de værktøjer og it redskaber teknikeren bruger. Hos Ayipa giver vi gerne tips til hvordan din virksomheds klargjorte tablets fremstår med flot stilrent baggrundstapet der har din virksomheds logo.

Konklusion:

Dine kunders medarbejdere danner sig en mening om din servicetekniker indenfor 15 sekunder. Lækkert velplejet udstyr signalerer overskud og kvalitetsbevidsthed. Hvad signalerer jeres folk i marken?

 

Forandringsparathed

Det lyder måske mærkeligt, men faktisk kan det være en god idé at investere i nyt udstyr, alene for at markere overfor din virksomheds teknikere at servicesystemet er en investering i dem! Skulle du have investeret i tablets, og enkelte af teknikerne vælger at bruge deres gode gamle smartphones det meste af tiden, så gør det måske ikke så meget. Liveasset vandrer transparent på tværs af enheder, og det betyder at disse teknikere kan lade deres tablet sidde i bilen som en ekstra device.

Konklusion:

I forbindelse med implementeringen kunne det være værd at overveje om en investering i nyt udstyr nemmere kan få forandringerne til at glide nemmere ned. Vær parat til at investere alene af denne grund.

 

Kontakt Ayipa hvis i har behov for professionel sparring om valg af mobile devices til jeres serviceteknikere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *